Rode bieten zijn niet alleen heerlijk, maar hebben ook nog eens enorm veel gezondheidsvoordelen. Benieuwd welke dit zijn? Zie hier een lijstje.

1. Bieten kunnen helpen bij ontstekingen

Rode bieten bevatten zogenoemde betalaïnen. Deze pigmenten zorgen niet alleen voor de rode kleur, maar hebben ook een ontstekingsremmende werking. Zo liet een studie bij ratten zien dat de consumptie van bietensap en bietenextract nierontstekingen kon verminderen. Ook hebben wetenschappers aangetoond dat betalaïnecapsules, gemaakt van bietenextract, kunnen helpen om de pijn van mensen met artrose te verlichten.

2. Bieten zijn goed voor je brein

Mentale, leeftijdsgebonden achteruitgang kan worden veroorzaakt door een mindere bloed- en zuurstoftoevoer naar het brein. Uit onderzoek is gebleken dat de nitraten in bieten dit proces kunnen voorkomen door verwijding van de aderen te stimuleren en daarmee de bloedtoevoer richting de hersenen.

Daarnaast ontdekten wetenschappers in 2010 dat het eten van bieten de bloedstroom naar de frontale kwab van het brein verbetert. Dit gebied is gerelateerd aan denken op hoog niveau, zoals het maken van besluiten en het werkgeheugen.

Een andere studie keek naar het effect van bieten op de reactietijd. Wat bleek? De deelnemers die twee weken lang 250 milliliter bietensap hadden geconsumeerd waren 4 procent sneller tijdens de uitvoering van een computertaak dan degenen die een placebodrank kregen.

3. Bieten kunnen atletische prestaties verbeteren

Onderzoekers hebben aangetoond dat de nitraten in bieten de werking van mitochondriën verbeteren. Dit zijn stoffen die verantwoordelijk zijn voor de energieproductie in de cellen.

Daarnaast liet een andere studie bij mannen zien dat het drinken van 500 millimeter bietensap na zes dagen leidde tot een groter uithoudingsvermogen. De tijd tot ze vermoeid waren bleek met 15 tot 25 procent te zijn verlengd. Uiteindelijk had dit een verbetering van hun algehele prestatie toe gevolg.

In 2011 bekeken wetenschappers het effect van bietensap op de prestatie van fietsers die zowel 4 als 16,1 kilometer moesten fietsen. Wat bleek? De dagelijks consumptie van 500 millimeter bietensap leidde tot een verbetering van hun eindtijd, met respectievelijk 2,8 en 2,7 procent.

4. Bieten helpen om de bloeddruk laag te houden

Een hoge bloeddruk is een van de belangrijkste oorzaken van hartaandoeningen, hartaanvallen en beroertes. Studies hebben aangetoond dat het eten van bieten de bloeddruk binnen enkele uren kan verlagen. Dit effect bleek met name van toepassing op de systolische bloeddruk, ofwel bovendruk. Ook waren rauwe bieten beter dan gekookte bieten.

Onderzoekers veronderstellen dat het bloeddrukverlagende effect van bieten te maken heeft met de hoge concentratie nitraten in de groente. In het lichaam worden deze stoffen omgezet tot stikstofdioxide, een molecule die de aderen verwijdt waardoor de bloeddruk omlaag gaat.

5. Bieten kunnen helpen om af te vallen

Onderzoek heeft aangetoond dat bieten voedingsstoffen bevatten die nuttig zijn om af te vallen. Hoewel ze weinig calorieën bevatten, zitten ze boordevol water, vezels en eiwitten. Deze stoffen zijn erg belangrijk voor het behoud van een gezond gewicht.

Een andere studie liet zien dat de vezels in bieten een verzadigd gevoel geven en hongergevoelens doen afnemen. Uiteindelijk had consumptie van de groente een lagere algehele calorie-inname tot gevolg.