Cafeïne staat bekend om zijn stimulerende werking voor het zenuwstelsel. Het verhoogt de hartslag, bloeddruk en het energieniveau en verbetert bovendien de stemming. Maar wat doet het eigenlijk nog meer met ons lichaam?

1. Cafeïne werkt snel

Veel mensen merken de effecten al binnen enkele minuten. Het piekniveau bevindt zich rond de veertig minuten na inname. Dat is het moment dat de effecten het meest merkbaar zijn.

2. Cafeïne blijft vele uren in ons lichaam

Voor een gezond persoon heeft de stof een gemiddelde halveringstijd van ruim vijf uur. Dit houdt in dat iemand die veertig milligram cafeïne heeft ingenomen, na vijf uur nog twintig milligram in zijn lichaam heeft.

Toch bestaat er geen vaste verwerkingstijd. De duur van de effecten van de stof hangt af van de dosering en van persoonlijke factoren, zoals leeftijd, lichaamsgewicht en hoe gevoelig een persoon voor cafeïne is. De effecten duren voort totdat het lichaam de cafeïne volledig heeft afgebroken.

3. Ons lichaam kan al na één dag een bijna complete cafeïnetolerantie opbouwen

Bijna volledige cafeïnetolerantie kan al optreden na één tot vier dagen van veelvuldige inname. Naarmate het lichaam resistent wordt voor de stof, merken mensen die regelmatig cafeïne consumeren de effecten ervan in verminderde mate op. Daar staat tegenover dat bij iemand die erg gevoelig is voor de stof, de effecten uren of tot zelfs de volgende dag kunnen aanhouden.

4. Een kop thee bevat meer cafeïne dan een blik cola

De hoeveelheid cafeïne in producten zoals koffie en thee varieert, maar de American Academy of Sleep Medicine hanteert de volgende schattingen:

• Een kop koffie (8 ounces of 226 gram) – 95 milligram
• Een kopje espresso (1 ounce of 28 gram) – 64 milligram
• Een kop thee (8 ounces of 226 gram) – 47 milligram
• Een blik frisdrank (12 ounces of 340 gram) – 45 milligram
• Een groot blik energydrink (16 ounces of 453 gram) – 158 milligram

5. De meeste mensen kunnen veilig twee tot drie koppen koffie per dag drinken

De effecten van cafeïne kunnen de hele dag aanhouden. De stof kan in het lichaam blijven hangen en kan subtiele gevolgen hebben, zelfs nadat de merkbare effecten zijn verdwenen.

Hierdoor kan het leiden tot een slaap van mindere kwaliteit en kan het zelfs het slaappatroon verstoren, afhankelijk van iemands gevoeligheid en hoeveel diegene heeft geconsumeerd. De meeste volwassenen kunnen veilig 200 tot 300 milligram per dag consumeren, mits het minimaal zes uur voor het slapengaan wordt ingenomen. Als dit wordt overschreden, kan dit leiden tot problemen met de slaap.