Ben jij een echte theeliefhebber? Ga dan eens voor de groene variant. Groene thee heeft niet alleen een fijne smaak, maar zit ook nog eens boordevol voedingsstoffen en antioxidanten. En deze brengen verrassende gezondheidsvoordelen met zich mee.

1. Groene thee draagt bij aan de vetverbranding

Wetenschappers hebben aangetoond dat groene thee kan helpen bij de vetverbranding en ee4n verbeterd metabolisme. Een voorbeeld betreft een studie bij 10 mannen, waaruit bleek dat de drank hun energieverbruik met 4 procent liet toenemen.

Een ander onderzoek toonde aan dat het drinken van groene thee de vetoxidatie met 17 procent liet stijgen.

Daarnaast zijn er wetenschappers die veronderstellen dat cafeïne, een ingrediënt van groene thee, kan helpen om fysieke prestaties te verbeteren. De stof zorgt ervoor dat vetzuren uit de vetweefsels worden gemobiliseerd en beschikbaar zijn om als energie te gebruiken.

2. Groene thee beschermt je hersenen

De ziekte van Alzheimer is de meest voorkomende neurodegeneratieve ziekte. Ook is het de belangrijkste oorzaak van dementie. De ziekte van Parkinson staat op de tweede plaats en ontstaat als gevolg van het afsterven van dopamine-producerende neuronen in het brein.

Uit meerdere studies is gebleken dat de catechine-componenten in groene thee een beschermend effect kunnen hebben op neuronen. Hiermee kan de thee het risico op alzheimer en parkinson mogelijk verlagen.

3. Groene thee kan mogelijk het risico op diabetes type 2 verlagen

Diabetes type 2-patiënten hebben een verhoogde bloedsuikerspiegel als gevolg van insulineresistentie. Dit houdt in dat hun lichaam niet in staat is om insuline te produceren. Onderzoek heeft aangetoond dat groene thee de insulinegevoeligheid kan verbeteren en het bloedsuikerniveau kan reduceren.

Een studie bij Japanners liet zien dat de deelnemers die de meeste groene thee hadden gedronken 42 procent minder risico liepen om diabetes type 2 te ontwikkelen.

In een ander onderzoek bestudeerden de wetenschappers 7 studies die in totaal 28.670 mensen betrokken. Ook hier bleken de drinkers van groene thee een lagere kans op diabetes te hebben, van 18 procent.

4. Groene thee stimuleert de gezondheid van je tanden

Onderzoek heeft aangetoond dat de catechine-componenten in groene thee bacteriën kunnen doden en virussen kunnen onderdrukken. Hiermee kan het mogelijk de kans op infecties verlagen.

Daarnaast liet een studie zien dat deze stoffen de groei van de Streptococcus mutans kan blokkeren. Dit is een schadelijke mondbacterie die voor tandplak en gaatjes kan zorgen. Consumptie van de drank bleek samen te gaan met een lager risico op gaatjes.

Ten slotte toonde een ander onderzoek aan dat groene thee een slechte adem kan verhelpen.

5. Groene thee verlengt mogelijk je leven

In 2006 deden wetenschappers onderzoek naar het effect van groene thee op de levensduur. Hierbij werd een deel van de 40.530 mensen gevraagd om groene thee te drinken en de anderen kregen de opdracht zich hiervan te onthouden. Wat bleek? Degenen die de meeste groene thee hadden gedronken – meer dan vijf kopjes per dag – liepen significant minder risico om binnen elf jaar te overlijden.

Meer specifiek hadden de vrouwen 23 procent minder kans om vervroegd dood te gaan en mannen 12 procent minder kans. Sterfte als gevolg van een hartziekte nam met respectievelijk 31 en 22 procent af en mortaliteit door een beroerte met respectievelijk 42 en 35 procent.

Ook uit een andere studie bleek dat groene thee levensverlengend kan werken. Van de 14.001 senioren hadden degenen die de meeste groene thee dronken 76 procent minder kans om binnen zes jaar te sterven.