Diëten kan behoorlijk frustrerend zijn, zeker als je na het dieet niet op streefgewicht kunt blijven. Een nieuw onderzoek wijst op de potentie van “dieetcoaching” om het demotiverende jojo-effect te voorkomen.

Onderzoek naar het jojo-effect

Het onderzoek van Corrine Voils en haar collega’s van de University of Wisconsin liet zien dat bepaalde strategische gedragsveranderingen het makkelijker maken om gewicht te verliezen. Hiervoor gebruikten ze 222 dieetpatiënten die na 42 weken gemiddeld 7 kilo waren afgevallen met behulp van een gestructureerd programma. De ene helft van de testpersonen (de controlegroep) werden aan hun lot overgelaten en de anderen (de interventiegroep) kregen aansluitende hulp. Dit waren coachmomenten die in de eerste instantie bestonden uit enkele groepsbijeenkomsten maar snel werden voortgezet via de telefoon. Eerst om de 2 weken, toen elke maand en daaropvolgend om de twee maanden.

Uit de resultaten van het onderzoek bleek de interventiegroep meer succesvol in het behouden van hun gewicht. Na een jaar waren deze testpersonen gemiddeld maar 0.7 kilo aangekomen terwijl de controlegroep een gemiddelde toename van 2.3 kilo aan lichaamsgewicht had. Gewoonlijk komen mensen een jaar na hun dieet ongeveer 1 tot 2 kilo aan dus de coachmomenten hielpen bij het verminderen van het jojo-effect.

Tijdens de coachmomenten werd er gefocust op vier belangrijke vuistregels voor het verliezen van lichaamsgewicht, die volgens Voils vaak na het diëten worden vergeten en meestal niet worden gecombineerd.

De vuistregels

• Weeg met regelmaat
Mensen die willen afvallen moeten zichzelf regelmatig wegen zodat het makkelijker wordt om hun gedrag en voedselpatroon te veranderen wanneer ze zijn aangekomen. Bij het onderzoek werden de testpersonen bijvoorbeeld verzocht om bij een toename van ongeveer 1.4 kilo actie te ondernemen, omdat het eenvoudiger is om een relatief kleine gewichtsverandering terug te dringen.

• Maak een planning
De testpersonen moesten rekening houden met situaties waarin een terugval naar oude gewoontes erg waarschijnlijk is, zoals op vakantie of bij sociale gelegenheden. Het is dan voor veel mensen erg moeilijk om de discipline op te brengen door de groepsdruk of het dieet wordt gewoon even “vergeten”.

• Doe het samen
Het is erg handig om samen met een vriend of familielid te diëten. Hierdoor sta je niet alleen bij het afvallen en is het lastiger om te “zondigen” door de sociale druk die je op elkaar uitoefent.

• Motiveer jezelf
Door een lijst te maken met de persoonlijke voordelen die je ervaart bij het afvallen zal het makkelijker worden om de motivatie te vinden en te behouden.

Bron: Annals of Internal Medicine