Nederland is weer opgeschrikt door een nieuw voedselschandaal. Nadat er een giftige stof werd gevonden in kippeneieren, is er nu het advies om extra goed op te letten voor je een eitje eet. Maar hoe pak je dit nou aan?

Voor velen is het eten van een eitje een vast dagelijks ritueel. Het bevat immers bevat het essentiële voedingsstoffen die het lichaam nodig heeft. Denk hierbij aan:

  • eiwitten voor de bouw van lichaamscellen
  • ijzer voor het transport van zuurstof door je bloed
  • vitamine B1 voor de verbranding van koolhydraten en een goede werking van het hart en zenuwstelsel
  • vitamine B12 voor de aanmaak van rode bloedlichamen en een goede werking van het zenuwstelsel

Alternatieven voor kippeneieren

Voor twee procent van de kleine kinderen is het de normaalste zaak van de wereld om te letten op bestandsdelen van kippenei in producten vanwege hun allergie. Dit geldt eveneens voor volwassenen (minder dan een procent) die niet over de kippeneiallergie heen zijn gegroeid. Zij kunnen gebruik maken van andere eiersoorten die een goede vervanger zijn.


Kwartelei
Om te beginnen is er het kwartelei. Dit zijn lichtgrijs, beige, donker gespikkelde mini-eitjes die vaak hetzelfde worden bereid als kippeneieren. Qua formaat is het veel kleiner, maar evengoed kun je er een spiegelei van maken of koken. Na ca. vijf minuten zijn ze hardgekookt. Kwarteleieren zijn goed verkrijgbaar.

Deze eieren bevatten zes keer meer vitamine B1, twaalf keer meer vitamine B2, vitamine A, D en E, zeven keer meer ijzer en vijf keer meer fosfor dan een normaal kippenei. Daarnaast worden ze aangeraden bij o.a. allergieën, hoge bloeddruk, en bloedarmoede.

Ganzenei
Wat betreft eieren zijn die afkomstig van ganzen de voedingsbron als het gaat om de vitamine B12. Per ei levert het een voedingswaarde van 8 microgram. Een gemiddeld ganzenei weegt 144 gram en bevat 266 calorieën (circa 1,5 keer meer dan een kippenei). Er zit bijna 20 gram proteïne en 20 gram vet in.

Naast B12 bevat een ganzenei vitamine A, E, D, en K, een aantal mineralen waaronder fosfor en ijzer. In de dooier bevindt zich luteïne, dat een krachtige antioxidant is. Antioxidanten helpen bij het voorkomen van schade aan lichaamscellen.
Belangrijk bij deze eieren is dat ze voldoende gegaard zijn voor dat ze gegeten worden, vanwege het grotere besmettingsrisico van een rauw ei.


Eendenei

Eendeneieren zijn ongeveer even groot als kippeneieren. Ze wegen 85-95 gram en bevatten iets meer vet. Om die reden smaken ze net iets voller. Een ei bevat ongeveer 130 calorieën en heeft daarmee een hogere voedingswaarde dan een kippenei. In deze eieren zit een aanzienlijk aantal vitamines (B12 en A) die het lichaam een boost geven. Vitamine A houdt het lichaamsweefsel gezond en zorgt voor behoudt van zicht.

Kalkoenei
Nog een alternatief voor het kippenei zijn de eieren van een kalkoen. Het merendeel van de calorieën die hiermee worden opgenomen bestaat uit vet. Elk bevat 9,4 gram. Deze vetten geven genoeg energie voor een gezonde en actieve levensstijl. Daarnaast zorgen de essentiële vetzuren voor een goede opname van voeding. Vooral vitamine B9 en B12 komen veel voor in kalkoeneieren.

Eenden-, ganzen-, en kalkoeneieren zijn in tegenstelling tot kippen- en kwarteleieren niet verkrijgbaar in de winkel. Om ze te verkrijgen is het nodig om je te wenden tot alternatieve bronnen dan de winkel. Hierbij geldt voor deze eieren eveneens dat vanwege het vet dat erin zit, ze een hoger cholesterolgehalte hebben. Dit kan weer andere negatieve gezondheidseffecten veroorzaken.

Ei-bestandsdelen in andere levensmiddelen

Van yoghurt tot brood en van mayonaise tot snoepgoed. Bestandsdelen van kippenei zitten eerder in vrijwel alle producten. Bij sommige producten staat het mogelijk niet direct aangegeven dat er ei in aanwezig is. Door te controleren op de hierna genoemde aanduidingen op het etiket van een product is dit alsnog te achterhalen:

Albumine
Avidine
Conalbumine
Eigeel
Eipoeder
Eiwit
Fosfatidylserine
Fosfolipiden
Globuline
Lecithine (E322)
Lipovitellin
Livetine
Lysozyme (E1105)
Ovalbumine
Ovoglobuline
Ovomucine
Ovomucoïd
Ovosucrol
Ovotransfarine
Phosvitine

Mocht je producten met deze bestandsdelen willen mijden, dan zijn er zeer zeker alternatieven. Zo is bijvoorbeeld voor ‘gewoon’ brood het alternatief oerbrood. Dit is 100% biologische brood dat wordt bereid met grondstoffen van de biologische landbouw. Voor het veelgebruikte product pasta is er vaak ook een eivrije variant te vinden. In winkels is er op de glutenvrije-afdeling vaak wel een pasta te vinden die bijvoorbeeld van maïs is gemaakt.