Blijf op de hoogte

Een gezonde leefstijl met Verstegen

Op Horecava 2018 introduceerde Verstegen als eerste bedrijf ter wereld drie vullingen voor 3D-food print cartridges. De geprinte rodebietenpuree, hollandaisesaus en bearnaisesaus bevatten geen kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen of kunstmatige bindmiddelen. Volgens directeur Michel Driessen draagt het vermijden van zout en toegevoegde suikers in producten niet alleen bij aan een gezonde leefstijl, maar smaakt het ook nog eens beter. “Uiteindelijk is het ons doel om echt lekkere producten op de markt te brengen.”

In samenwerking met byFlow, producent van food printers, ontwikkelde Verstegen de drie genoemde vullingen. Ze werden samengesteld door Jan Smink van De Librije en Michiel Sloff van Verstegen. Op Horecava bleek vooral de rodebietenpuree een succes, vertelt Driessen. “Een biet is een groente met een vrij aardse, bittere smaak. Om dit enigszins recht te trekken hebben we kardemom toegevoegd. Verder hebben we voor het aanbrengen van een twinkeling op de tong ook zwarte peper gebruikt. Als bindgrondstof hebben we erwtenpuree toegevoegd. Zo ontstaat een puree die fijn genoeg is om te printen, die heel lekker smaakt en waar geen kunstmatige bestanddelen in zitten.”

Inspelen op individuele wensen

Het principe van food printing maakt het mogelijk om zelf de samenstelling van een gerecht te bepalen. “Wij streven ernaar geen kunstmatige toevoegingen te gebruiken in onze producten. De smaak van de specerijen en groenten moet de boventoon voeren. Daarom is deze technologie voor ons interessant”, zegt Driessen. Met een food printer kan ook worden ingespeeld op individuele dieetwensen of -eisen. Gerechten kunnen worden afgestemd op de specifieke behoefte van mensen, bijvoorbeeld als het gaat om allergenen, extra ijzers of vitaminen. Ook voor kinderen, voor wie groente vaak niet het favoriete onderdeel van de maaltijd is, ziet Driessen voordelen. “De bietenpuree heeft bijvoorbeeld een heel zacht mondgevoel. Door de kardemom en peper ontstaat een lekkere biet die in balans is. Je kunt eten bovendien printen in een leuke vorm. Zo kun je het eten van groenten voor kinderen aantrekkelijker maken.” Momenteel houdt Verstegen het bij de rodebietenpuree, hollandaisesaus en bearnaisesaus, maar Driessen sluit het ontwikkelen van nieuwe vullingen in samenspraak met afnemers van food printers niet uit.

Minder zout, meer smaak

De investering in food printing past bij Verstegens missie om een duurzame, transparante en eerlijke productieketen voor mens, milieu en maatschappij te realiseren. Om dit te bereiken werkt het bedrijf – vooralsnog met name in Indonesië – intensief samen met boerencoöperaties om hen te helpen hun oogst te verbeteren. Samen kijken ze naar milieuaspecten, CO2-uitstoot, arbeidsomstandigheden en scholing. Voor de boeren betekent een grotere, betere oogst dat ze meer inkomen ontvangen, terwijl Verstegen kan rekenen op een grotere toestroom van kwalitatief hoogwaardige specerijen.

De samenwerking met de boerencoöperaties had een onverwacht gevolg, vertelt Driessen. “Wij gebruiken voor onze producten alleen het gedeelte van de oogst dat van topkwaliteit is. Wat bleek? Als je hiermee specerijenmengelingen maakt, ze goed in balans brengt en in een eindgerecht gebruikt, krijg je zo’n goede, eerlijke smaak, dat zout in de weg zit.” De verbeterde oogstopbrengst gaf Verstegen dus de kans om het zoutgehalte in alle producten te verlagen. Zo heeft het bedrijf middels een duurzame werkwijze zijn hoogste doel bereikt: producten leveren van nog betere kwaliteit en smaak. Voor de consument is het verlaagde zoutgehalte ook goed nieuws; want wie kiest voor Verstegen, kiest niet alleen voor smaak, maar ook voor een gezonde leefstijl.

Meer informatie?
Verstegen Spices and Sauces B.V.Verstegen Spices and Sauces B.V.
www.verstegen.eu
www.foodprinting.store

Gerelateerde artikelen

De voorkeur voor bittere drankjes zoals bier, (zwarte) koffie of een gin tonic boven suikerhoudende dranken als een glaasje fris is nader bestudeerd door onderzoekers van de Universiteit in Evanston…

Het is haast een gewoonte om je kopje thee – vaak al van een smaakje voorzien – te verfraaien met een klontje of schepje suiker. Misschien zelfs wel twee of…

Consumenten vinden producten lekkerder en gezonder wanneer er een biologisch keurmerk op vermeld staat. Onderzoekers van de Universiteit Gent berichten hierover in een wetenschappelijke publicatie. Meer dan 150 personen werden…

Door ondervoeding daalt de weerstand met als gevolg een verhoogde kans op ziekte en complicaties. Vanuit die gedachte ontwikkelt gebaksspecialist De Bakker BV eiwitverrijkte producten onder het merk Innopastry. Hiermee…

Een veertigjarige vrouw meldt zich bij de huisarts. Ze heeft last van haar rug en merkt daarnaast op dat ze in de afgelopen maanden zonder opzet aardig wat kilo’s is…

Reactie

Plaats een opmerking

Onthoudt mijn naam en e-mailadres in de browser voor de volgende keer dat ik een opmerking plaats.