Blijf op de hoogte

Meer bammetjes buiten de deur gegeten

De hoeveelheid brood die Nederlanders eten is in 2018 met minder dan 1% gedaald. Dit is significant anders dan de afgelopen jaren waarin een jaarlijkse daling van circa 3% te zien was. Het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) is verheugd met deze positieve trend en komt met een verklaring.

In 2018 zijn er verschillende initiatieven gestart die het verhaal van brood vertellen, waaronder de campagne ‘Brood uit Europa. Goed verhaal’ dat met steun van diverse brancheorganisaties en de EU is neergezet. Het belangrijkste doel van de campagne is brood weer op de kaart zetten als belangrijk onderdeel van een gezond en bewust voedingspatroon. We zien dat brood wordt gewaardeerd als een eerlijk en ambachtelijk product met een veelheid aan variaties.

Meer brood gegeten, vaker buitenshuis

De bijna-stabilisatie van het broodvolume wordt voornamelijk gerealiseerd door de groei van de out-of-home markt. Deze markt waar de consumptie van brood buitenshuis plaatsvindt groeide in 2018 met 5%. Frank Janssen, Manager Marketing en Communicatie van het NBC legt uit: “22% van al het brood wordt buitenshuis gegeten en dit aandeel zal de aankomende jaren verder stijgen. Juist in deze markt, waar beleving steeds belangrijker wordt, floreert brood.”
Het eten van brood thuis neemt nog steeds af, al zien we hier een duidelijk herstel. In 2018 daalde de thuisconsumptie van brood met 1,5%. Er wordt minder thuis gegeten, maar daar staat tegenover dat er meer bammetjes buiten de deur worden genuttigd.

Zijn koolhydraten broodnodig? | Mijn Gezondheidsgids
Lees ook: zijn koolhydraten broodnodig?

Supermarkten staan nog altijd boven bakkers

Supermarkten verkopen al jaren het meeste brood in Nederland. Van al het brood dat Nederlanders eten, wordt 66% gekocht in supermarkten. De verkoop van brood bij ambachtelijke bakkers staat al jaren onder druk en dat geldt ook voor 2018. Deze trend is niet alleen in Nederland te zien, maar ook in de omliggende landen.

Van daling naar verschuiving

Op dit moment weegt de groei van de buitenshuis consumptie van brood nog niet op tegen de daling van het thuisgebruik, maar dat lijkt te veranderen. Janssen: “We volgen al tientallen jaren het volume van brood en zien in 2018 een duidelijke kentering. Het lijkt erop dat we de aankomende jaren niet meer zullen spreken over een daling van het broodvolume, maar meer over een verschuiving hiervan.”

Bron: Nederlands Bakkerij Centrum

Gerelateerde artikelen

De voorkeur voor bittere drankjes zoals bier, (zwarte) koffie of een gin tonic boven suikerhoudende dranken als een glaasje fris is nader bestudeerd door onderzoekers van de Universiteit in Evanston…

Het is haast een gewoonte om je kopje thee – vaak al van een smaakje voorzien – te verfraaien met een klontje of schepje suiker. Misschien zelfs wel twee of…

Consumenten vinden producten lekkerder en gezonder wanneer er een biologisch keurmerk op vermeld staat. Onderzoekers van de Universiteit Gent berichten hierover in een wetenschappelijke publicatie. Meer dan 150 personen werden…

Door ondervoeding daalt de weerstand met als gevolg een verhoogde kans op ziekte en complicaties. Vanuit die gedachte ontwikkelt gebaksspecialist De Bakker BV eiwitverrijkte producten onder het merk Innopastry. Hiermee…

Een veertigjarige vrouw meldt zich bij de huisarts. Ze heeft last van haar rug en merkt daarnaast op dat ze in de afgelopen maanden zonder opzet aardig wat kilo’s is…

Reactie

Plaats een opmerking

Onthoudt mijn naam en e-mailadres in de browser voor de volgende keer dat ik een opmerking plaats.