Een gezond voedingspatroon draagt mogelijk bij aan het behoud van een gezond breinvolume. Dat concluderen wetenschappers van het Erasmus University Medical Center in Rotterdam in het tijdschrift Nature Ecology & Evolution.

4213 Nederlanders

Aan de studie namen in totaal 4213 Nederlanders deel die gemiddeld 66 jaar oud waren. Allen werden zij gevraagd om gedurende één maand hun voedingspatroon bij te houden met behulp van een lijst met de volgende voedingsproducten: fruit, groenten, volkorenproducten, noten, zuivel, vis, peulvruchten, vlees, suikerrijke dranken, alcohol, onverzadigde vetten en zout.

Om alle individuele voedingspatronen te beoordelen, maakte het team gebruik van de Nederlandse voedingsrichtlijnen. Vervolgens gaven zij elke deelnemer een score, van 0 (zeer ongezond) tot 14 (zeer gezond). Hierbij werd het meest gezonde voedingspatroon gezien als een dieet met veel fruit, groenten, noten, vis, zuivel- en volkorenproducten en weinig suikerrijke dranken. De meeste deelnemers bleken een 7 te scoren.

Via MRI-scans zagen de wetenschappers dat het gemiddelde breinvolume 932 millimeter was. Zij bekeken hierbij ook de hoeveelheid witte materie in hun brein, dat gerelateerd is aan cognitieve beperkingen.

Ten slotte werd informatie verzameld over gezondheidsfactoren die het breinvolume mogelijk konden beïnvloeden, zoals rookgedrag, hypertensie en fysieke inactiviteit.

Hoge score, groter breinvolume

Uiteindelijk kwamen de onderzoekers tot de ontdekking dat een hogere dieetscore was verbonden aan een groter breinvolume. Dit bleek onafhankelijk van andere factoren, zoals iemands leeftijd, geslacht of rookgedrag.

Meer specifiek bleken degenen met het meest gezonde voedingspatroon gemiddeld twee extra millimeter breinvolume te hebben in vergelijking met minder gezonde leeftijdsgenoten. Er werden daarentegen geen grote verschillen in hun witte materie gezien.

Bovendien zagen de wetenschappers dat de deelnemers die veel vis en groenten aten over het algemeen een groter breinvolume hadden.

De wetenschappers concluderen dat een gezond voedingspatroon kan bijdragen aan het behoud van een gezond breinvolume.