Het verlies van oestrogeen tijdens de overgang blijkt niet alleen de vruchtbaarheid van vrouwen te verminderen. Het maakt hen ook vatbaar voor de ziekte van Alzheimer. Dat blijkt uit onderzoek, recent gepubliceerd in het tijdschrift PlOS ONE.

Vrouwen groter risico

Uit eerdere studies was al gebleken dat vrouwen een groot risico hebben om de ziekte van Alzheimer te ontwikkelen. Maar de onderliggende mechanismen waren nog onbekend. De wetenschappers wilden dit nader onderzoeken.

PET-scans bij vrouwen

Voor hun studie maakte het team gebruik van PET-scans om het brein van 43 vrouwen te onderzoeken. Zij waren tussen de 40 en 60 jaar oud. Van hen bevonden zich 15 in de premenopauzale fase, 14 in de perimenopauzale fase en 14 in de postmenopauzale fase.

De wetenschappers wilden bekijken hoe hun hersenen glucose verwerkten. Dit vormt de belangrijkste energiebron voor de hersencellen. Lagere niveaus van suiker vergroten iemands risico op Alzheimer.

Lager glucoseniveau

Uiteindelijk ontdekten de onderzoekers dat vrouwen die zich in de perimenopauzale en postmenopauzale fase bevonden een significant lager glucosemetabolismeniveau hadden dan degenen die zich in de premenopauzale fase bevonden.

Ook werden tekenen van mitochondriale disfunctie gevonden, wat betekent dat de hersencellen de energie niet goed konden verwerken. Dit was met name te zien bij vrouwen in de menopauze en perimenopauzale fase. Zij scoorden lager op geheugentesten.

Oestrogeentekort en Alzheimer

De onderzoekers denken dat het oestrogeentekort dat de menopauze karakteriseert verantwoordelijk kan zijn voor de cognitieve achteruitgang bij Alzheimer. Ze leggen uit dat dit te maken heeft met het feit dat hersencellen oestrogeenreceptoren hebben. Een afname van oestrogeen kan vervolgens voor een “hongerreactie” in de cellen zorgen. Dit kan leiden tot disfunctioneren.

Antioxidanten

De wetenschappers concluderen dat vrouwen na hun veertigste medische aandacht dienen te krijgen. Ook stellen zij dat ze voldoende antioxidanten nodig hebben om hun hersenactiviteit te beschermen en oestrogeenniveaus gezond te houden. Dit kan bijvoorbeeld door het eten van bepaalde voeding en voldoende te blijven bewegen.